Blog

 

Ćwiczyć, żeby schudnąć?

Aktywność fizyczna leży u podstaw obecnej piramidy żywienia, ponieważ regularny wysiłek fizyczny wpływa korzystnie na całościowe funkcjonowanie organizmu oraz zapobiega występowaniu wielu chorób a także odgrywa ważną rolę w ich leczeniu [1].

Jednak aktywność fizyczna może być nacechowana negatywnie i prowadzić do dysfunkcyjnych i szkodliwych zachowań takich jak uzależnienie od ruchu, nadużywanie wysiłku fizycznego, przeciążenie ćwiczeniami fizycznymi czy używanie wysiłku fizycznego do kompensowania ilości zjedzonego pożywienia. Badania pokazują, że dysfunkcyjna aktywność fizyczna może poprzedzać wystąpienie zaburzeń odżywiania i prowadzić do niewłaściwych relacji z jedzeniem. W badaniach naukowych porównywano zdrową i niezdrową aktywność fizyczną i o ile zdrowa aktywność zapewnia przyjemność, radość i zabawę, łagodzi napięcie i wykonywana jest z akceptacją siebie, to ta niezdrowa wzmaga napięcie, sprawia cierpienie i skupia się na miernikach zewnętrznych takich jak liczba spalanych kalorii [2].

Często wykonywana aktywność fizyczna jest irracjonalna i zbyt intensywna, nie uwzględnia regeneracji i odpoczynku co prowadzi do przetrenowania. Każdy wysiłek fizyczny jest stresem dla organizmu, a jeżeli stres jest zbyt duży dochodzi do zaburzeń na poziomie wielu układów w organizmie człowieka, głównie na poziomie układu nerwowego. Przetrenowanie objawia się między innymi: zaburzeniami snu, przewlekłym zmęczeniem, zwiększoną podatnością na infekcję, wahaniami nastroju. Objawy mogą występować niezależnie od siebie i mieć różny stopień nasilenia [3].

W 2008 opisano rezultaty przeprowadzonych wywiadów z kobietami na temat niezadowolenia z ciała. Wysunięto z nich wnioski, że główną motywacją do ćwiczeń wszystkich tych kobiet było schudnięcie oraz budowa masy mięśniowej, a nie zdrowie. Kobiety skupiały się na korzyściach sylwetkowych, nie biorąc pod uwagę aspektów zdrowotnych a nawet doprowadzając do pogorszenia zdrowia [4].

Jest to niestety częste, zwłaszcza wśród nastolatek, że sam cel jest główną motywacją, a wiedza na temat konsekwencji intensywnych ćwiczeń czy też postępowania przy intensywnych treningach jest zerowa. Jeśli do tego dochodzi restrykcyjna, niskokaloryczna dieta – mamy przepis na katastrofę w postaci zaburzeń odżywiania, efektu jo-jo, problemów zdrowotnych oraz emocjonalnych.

Bibliografia:
1. http://izz.waw.pl/ [dostęp: 14 listopad 2019]
2. Maine M., Hartman - McGilley B., Bunnel D. Leczenie Zaburzeń Odżywiania, Wydawnictwo Elsevier Wrocław, 2013.
3. Furgał W. Przetrenowanie, Medycyna Sportowa, Medical Tribune, 12(12), 22-23, 2006
4. Grogan S. Body Image: Understanding Body Dissatisfation in Men, Women and Children. Routledge, Londyn, 2008.

Udostępnij wpis na Facebooku

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Znajdź interesujące Cię treści

O mnie

Jestem dietetykiem klinicznym oraz psychodietetykiem, Pomagam pacjentom w zmianie nawyków żywieniowych oraz staram się zmotywować do zmian, aby pomóc im wypracować wymarzoną sylwetkę i zdrowe ciało, nie tracąc przy tym radości z jedzenia.

Czytaj więcej…

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial